En oversikt over digitale verktøy

Digitale verktøy

Digitale verktøy som kan gjøre samarbeide med dine kollegaer og kunder lettere når du må jobbe på distanse – her får du en oversikt over noen av de verktøyene som finnes

Kommunikasjon

ProgramFunksjonalitetFordeler og ulemper
SkypeKommunikasjon internt og ekstern, med chat, lyd og videoSe vårt Skype kurs her+ Blant de mest utbredde verktøyene for kommunikasjon– Det er ofte tilkoblingsproblemer for folk utenfor din egen organisasjon
ZoomKommunikasjon lyd og video+ Lett å invitere inn interne og eksterne brukere– Har fått mye kritikk for datasikkerhet og databehandling
Hangouts MeetKommunikasjon lyd og video+ Lett å invitere inn interne og eksterne brukere– Krever Gmail – konto
TeamsKommunikasjon internt og ekstern, med chat, lyd og videoSe vårt Teams kurs her+ Integrasjon både mot Microsoft-produkter og andre programmer+ Lett å invitere folk og sjeldent oppkoblings problemer
SlackTeamkommunikasjon+ Lett å invitere inn interne og eksterne brukere+ Mange add-ins fra andre program for å samle informasjon
– Krever disiplin for å unngå for mye informasjon/»spam»

Samarbeide, workshops, evaluering og idemyldring

ProgramFunksjonalitetFordeler og ulemper
MuralSamarbeids og idemyldringsverktøy+ Bryter opp møter, alle deltakere på aktivt inn å gjøre noe, mer interaktivt+ Sikrer og effektiv dokumentasjon av møtet+/- Krever gode forberedelser fra møteleder 
MentimeterBrukes til evaluering, prioritering, ordskyer, mm.
Digital støtte til krevende øvelser som å prioritere mellom ulike prosjekter/initiativer
Digital støtte til evaluering
+ Bryter opp møter, alle deltakere på aktivt inn å gjøre noe, mer interaktivt+/- Krever 10-15 min forberedelse av møteleder, selve øvelsen gjøres i møtet

Planlegning og oppgavestyring

ProgramFunksjonalitetFordeler og ulemper
TrelloLett å sett opp visuelle og interaktive lister som kan deles i teamet. Høy mulighet for detaljering og flere informasjonslag (tagg’er, farger, grupperinger, ansvarlig, tidsfrist med mer)+ Lett og intuitivt å bruke når ferdig oppsatt– Krever noe planlegging for oppsett– Funksjonalitet spisset mot lister
AsanaOppgave planlegging og fremdrift styring+ Integrasjon mot mange andre applikasjoner+ Bra gratisversjon+/- Mye funksjonalitet som tillater stort detalj nivå, kanskje for stort

Dokumentdeling og samarbeide

ProgramFunksjonalitetFordeler og ulemper
DriveDokumentlagring og -deling+ Bryter opp møter, alle deltakere på aktivt inn å gjøre noe, mer interaktivt+ Lett organiserbare mappesystem med versjonskontroll – Utfordringer med blanding av private og arbeidskontoer

Posted

in

,

by

Tags:

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *